Naar een circulaire springplank in 2025: Het belang van standaarden
Kan een springplank een quick fix zijn naar een circulaire economie? Tijdens Futurebuild Digital werden verse inzichten gegeven door een sprekerspanel van experts. In dit artikel lees je de belangrijkste inzichten vanuit ambassadeur Pablo van den Bosch.
Van Den Bosch stelde zijn missie voor ‘Circulair bouwen: van reddingsboei in 2020 naar springplank in 2025’: “Het is vooral een kwestie van doen, want wie wil er nu problemen met het klimaat en met grondstoffen. Wat geeft ons het zetje in de goede richting naar de circulaire economie, waarin we geen giftige of foute stoffen meer toepassen?”
Hergebruik stimuleren (met standaarden)
De eerste springplank die hij definieerde was technologie: “Technologie kan ons helpen richting circulariteit. Om te zorgen dat je spullen kunt hergebruiken en dat je weet wat de impact is van materialen en producten, heb je informatie nodig.” Hij adviseert: “Digitaliseer en plan, ontwerp, bereken en controleer. Bewaar je data, deel het en rapporteer en documenteer.” De tweede springplank is transparantie: “Als je een gebouw hebt en het doet wat het doet, ga het dan niet afbreken. Mocht je het niet meer nodig hebben en er komt een materiaalstroom op gang, dan is het voor iemand anders waardevol. Om de overdracht van de een naar de andere functie goed op gang kan komen, dan moet je transparant zijn over wat je hebt toegepast. Zo maak je het mogelijk om hergebruik te stimuleren.”Hij onderstreepte vervolgens het belang van standaarden, waarmee je kunt rekenen en registreren. Standaarden rondom de Nationale Milieudatabase (NMD) bijvoorbeeld, maar ook de WELL standaard voor gezonde gebouwen, maar ook EPEA. “Die met Cradle to Cradle duidelijk maakt wanneer een product geen waarde meer verliest bij hergebruik.” Van Den Bosch ziet vooral dat de handen uit de mouwen moeten en er geïnnoveerd moet worden: “Onderneem met restwaarden, met onderscheidende scores, taxonomy en paspoorten. Innovatief ondernemen doe je ook door als ondernemer te laten zien dat jouw product minder carbon footprint heeft, zodat je met data onderbouwt hoe je met duurzaamheid bezig bent.”
Je kijkt Futurebuild Digital (27 september 2022) terug op het YouTube-kanaal van Futurebuild Holland. Blijf op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen door je in te schrijven voor de nieuwsbrief.