Irma de Hoon, Business Unit Director Building Easyfairs, vertelt het verhaal achter Futurebuild Holland tijdens Building Holland 2021
Welkom in onze business lounge. Het wordt hoe dan ook een gedenkwaardige editie van Building Holland. De 10e, in een tijd waarin we niet los kunnen komen van corona. Ook de editie gelijktijdig met de Klimaatconferentie in Glasgow COP26 die zondag is gestart.
Hoe symbolisch kan het zijn. Het is ook de laatste editie van Building Holland. Ook dat maakt deze editie gedenkwaardig.
En daarom wil ik het met jullie hebben over Tirza, een jonge dame, die vol in de wereld staat, een goede opleiding heeft, droomt en plannen maakt. De wereld ligt aan haar voeten. Maar ze heeft ook zorgen om diezelfde wereld. Ze vraagt zich af of die over vijftig jaar nog leefbaar is.
Ze heeft dezelfde vragen als al die jongeren die naar Glasgow afreizen om de gevestigde macht op te schudden en echt aan te zetten tot actie. Om niet over die andere halve meter stijging van de zeespiegel heen te gaan, om te voorkomen dat de ijskappen afbreken. Jullie weten precies wat ik bedoel. Ik wil het niet dramatisch maken, maar Tirza heeft geen gewone zorgen. Ze heeft existentiële zorgen over haar eigen voortbestaan.
En daarom stoppen we met Building Holland. Na tien edities. En starten we een nieuw avontuur dat over onze eigen grenzen heen reikt. Dat niet meer alleen partijen bij elkaar brengt, we starten iets nieuws. Naast facilitator willen we accelerator zijn. We willen beweging in gang zetten. We willen de markt laten accelereren.
Building Holland wordt Futurebuild Holland. Oude wijn in nieuwe zakken? Vergeet het maar.
I have already welcomed you all and now I want to welcome my respected colleague, Martin Hurn. He is responsible for the very successful English version of Futurebuild. I am going to ask him some questions, but before I do, there’s one thing I want to say. Our company, Easyfairs, believes in the power of sustainability. That is why we are going to expand this brand throughout Europe. We are creating a web of international brands. With the drive to Think Global and Act Local.
De rode draad is linksom of rechtsom 2050. En uiteindelijk draait het om Tirza. Ik noem haar omdat ik met Futurebuild weg wil van producten, markten, doelstellingen. Dat is mooi, en belangrijk om te noemen. Maar bij Futurebuild gaat het om de toekomst van Tirza. Dat is ons ijkpunt. Ik neem jullie mee naar Futurebuild Holland, die wat ons betreft op 5 november begint. Aanstaande vrijdag. Het wordt in ieder geval een 365 dagen platform, waarbij we vliegwiel willen zijn voor discussies en innovaties. We willen mensen bij elkaar brengen die daardoor elkaar in versnelling brengen. Heel simpel voorbeeld: meer versnelling, groter volume, lagere prijs. Meer haalbaar voor de markt om er mee aan de slag te gaan. Accelerator kun je op honderd manieren uitleggen, maar denk aan Tirza.
Ik wil hier toch iets zeggen over de omvang en de impact. De bouwsector is verantwoordelijk voor 40 procent van de CO2 uitstoot in Europa. In economisch opzicht ligt hier een gigantische markt open. Maar ook een enorme verantwoordelijkheid.
We hebben morgen de eerste vergadering van de content board. Met daarin mensen van naam en faam, aan wie we vragen welke thema’s we moeten agenderen, waar de ontwikkel kansen liggen en welke doelgroepen we op een specifiek moment zeker moeten aanspreken. Dat doen we door het jaar heen, en dan doen we ook zeker op het event zelf.
We zijn gestut op vijf stevige pilaren. Ik neem jullie kort mee:
Discussie. We laten influencers aan het woord. Maar ook pioniers en entrepreneurs, die ons de weg wijzen. Weg van de gebaande paden. We brengen de discussie verder. In die zin zijn we meer dan een facilitator van het bij elkaar brengen van vraag en aanbod. We leggen er een laag overheen.
Onze partners. Wat dragen zij bij aan de nieuwe wereld voor Tirza? Er zijn zoveel innovaties. Die willen we op de vloer zien. Laat ik het eens een keer anders zeggen: we willen geen standruimte meer verhuren. We hebben straks op de beursvloer 175 market visions. Visies van onze partners hoe hun innovatie tot een gezondere wereld leidt. Dit betekent ook dat we onze partners gaan uitdagen met echte innovaties te komen die elk jaar een nieuw verschil maken.
Inspiratie vind je op de Innovation Boulevards. Daar staat het product centraal. We gaan topinnovaties uitlichten. Is het geen echte innovatie, is er geen plek op de Innovation Boulevard. We willen onze bezoekers ook daar een topervaring bieden.
We introduceren spotlights. Speciale areas op de beursvloer die inhaken op een specifiek actueel thema. En elk jaar anders. Dat geldt sowieso voor het hele event. De volgende editie wordt geen kopie van de laatste. Dan zouden we ons werk slecht hebben gedaan. Elk jaar opnieuw actueel.
De side events vormen een hele gerichte plaats van dialoog en interactie voor een gericht publiek, zoals gebouweigenaren en architecten. We brengen mensen op C-level bij elkaar. Met elkaar in gesprek gaan om echte versnelling aan te brengen.
Er valt nog veel meer over te vertellen. Maar uiteindelijk draait het om versnelling, en dan ook op Europees niveau. Iemand vroeg me laatst: “Waarom Europees?” Mijn eerste antwoord is: Glasgow. Mondiale problemen moet je internationaal oplossen. En het treft dat Easyfairs daar een prachtig netwerk in de building industry voor heeft.
Een van onze gewaarde leden van de content board heeft het kernachtig samengevat: ik voel elke dag de druk – met de impact die wij nu hebben – om de jeugd een gezonde toekomst te bieden. Hij had ongetwijfeld Tirza in gedachten.